Op maandag 25 maart hebben we in onze klas een gastdocent gehad, te weten Pim Staals. Pim is leerkracht op basisschool De Pionier in Valkenswaard, waar hij ook het ICT-gebeuren beheert.

Tijdens dit college vertelde Pim dat zijn project "Pionier Koerier" geboren was uit nood; De CITO-resultaten van zijn school waren dusdanig laag, dat de school door de inspectie als 'zwak' werd betiteld. Tijd voor actie dus..

En hoe.. Pim sloeg met zijn project keihard terug richting alle wijsneuzen, door middel van het project "De Pionier Koerier". In de klas van Pim werd er een digitaal persbureau opgezet met nieuwsberichten en interviews (zowel geschreven als gefilmd). Kinderen mogen zelf kiezen wie ze wilden interviewen of waar ze over wilden schrijven. Door de eigen invulling en de begeleidende rol van Pim, waren de kinderen bezig met ontdekkend leren. Zowel op taalgebied, als op ICT-gebied vonden de kinderen uit waar hun grenzen lagen. Deze manier van onderwijs spreekt mij ook erg aan, omdat ik het prettig vind om kinderen zelf initiatief te zien nemen.

Om de kinderen toch uit te blijven dagen ging De Pionier Koerier verder dan alleen geschreven werk, er kwam ook een heus tv-station en een radiozender. Op deze manier werden de kinderen steeds verder uitgedaagd om hun grenzen op te zoeken.

Na verloop van tijd werden de CITO-resultaten op De Pionier steeds beter, met als voorlopig resultaat een gemiddelde score van 541. Pim heeft met zijn klas dus laten zien dat je met behulp van nieuwe media in de klas, een hoop lef, veel uitproberen en de kinderen hun eigen leerpad laat bewandelen wel degelijk tot resultaat kunt komen.

De manier waarop Pim aan de slag is gegaan met zijn klas hoop ik in mijn verdere carrière ook te bereiken. Ik geniet ervan om te horen dat kinderen zelfstandig met hun eigen werk aan de slag zijn, waarbij de leerkracht een begeleidende rol heeft.
Ook de mate van betrokkenheid die Pim in zijn klas te weeg heeft gebracht hoop ik te bereiken. Om dit te realiseren moet ik vaker durven om nieuwe middelen in te zetten, in plaats van statisch vast te houden aan mijn eigen gewoonten.




Leave a Reply.